Un nou capitol în dezvoltarea infrastructurii rutiere
În data de 13 noiembrie, a fost făcut public numele constructorului care va prelua responsabilitatea lucrărilor de modernizare a drumului montan DJ 763 Padiș – Ic Ponor. Acest drum strategic leagă județele Bihor și Cluj, fiind un punct cheie în dezvoltarea turismului și accesibilității în regiune. După o evaluare riguroasă a celor 12 oferte depuse, asocierea de firme Asfamixt și Costa Voc Impex a ieșit învingătoare. Cu o ofertă de 59.031.802,21 lei fără TVA, acestea au promis finalizarea lucrărilor într-un termen de 18 luni de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor.
Un proiect cu potențial de contestare
În ciuda entuziasmului generat de acest anunț, există și o notă de precauție. Termenul de depunere a contestațiilor este 20.11.2024. Într-un scenariu ideal, dacă nu vor fi contestații, contractul de execuție va fi semnat la sfârșitul acestei luni. Însă, într-o lume în care interesele economice și politice se intersectează adesea, nu este exclusă posibilitatea unor contestații care ar putea întârzia demararea lucrărilor.
Impactul asupra dezvoltării turistice
Drumul de 9,75 kilometri din Munții Apuseni va fi asfaltat și va contribui semnificativ la dezvoltarea și accesibilitatea zonei turistice Padiș. Acesta va facilita legătura între județele Bihor și Cluj, asigurând accesul către mai multe obiective turistice și trasee marcate din zonă, precum Cheile Galbenei, Poiana Florilor, Valea și Stațiunea Boga, Cheile Someșului Cald, Poiana Vărășoaia, Cetatea Rădesei și multe altele. Însă, în ciuda acestor beneficii evidente, există și o latură mai puțin plăcută a medaliei. Modernizarea drumului ar putea duce la creșterea numărului de turiști, cu potențiale impacte negative asupra mediului înconjurător.
Finanțarea proiectului și alte inițiative
Finanțarea proiectului este asigurată din bugetul Consiliului Județean Bihor și din fonduri europene, prin Programul Regional Nord – Vest 2021 – 2027, Prioritatea de investiții 5: O regiune accesibilă, Obiectivul Specific 3.2. Contractul de finanțare a fost semnat în decembrie 2023. Modernizarea DJ763 Padiș – Ic Ponor face parte din proiectul „Construirea și reabilitarea legăturilor rutiere secundare către rețeaua rutieră și nodurile TEN-T din județul Bihor”. Acesta presupune construirea a 37,6 kilometri de drumuri noi și reabilitarea a 36,1 kilometri de drumuri județene existente. Însă, în ciuda acestor planuri ambițioase, există întotdeauna riscul ca fondurile să nu fie suficiente sau ca proiectele să nu fie finalizate în termenul stabilit.
Sursa: Oradea În Direct