Modernizarea și Electrificarea Magistralei M300
Asociația Pro Infrastructura a dezvăluit recent primele imagini filmate pe Magistrala M300, între Cluj-Napoca și Aghireșu. Aceasta reprezintă primul lot din cele patru ale proiectului de modernizare și electrificare a traseului dintre Cluj-Napoca și Oradea, cu punct terminus la Episcopia Bihor. În ciuda faptului că traseul sinuos austro-ungar rămâne neschimbat, cu excepția a două curbe reproiectate în zona Gârbău, viteza de circulație a trenurilor va crește de la 80 km/h la 100 km/h.
Îmbunătățiri Notabile și Progrese Modeste
Printre îmbunătățirile notabile se numără electrificarea liniei și introducerea semnalizării moderne ETCS. Într-un viitor incert, se preconizează și implementarea unui serviciu de tren metropolitan. În ciuda acestor planuri ambițioase, progresul actual este modest. Asocierea RailWorks, formată din Arcada și Alstom, a realizat până acum doar 5% din lucrările fizice, cu un avans financiar de 11%. Lucrările efectuate până în prezent includ demontarea firului 1, organizarea șantierului și amenajarea albiei râului Nadăș. Circulația se desfășoară încă pe firul vechi până la Aghireș.
Termene Ambițioase și Provocări
Obiectivul ambițios este finalizarea lucrărilor până în 2026, conform termenelor PNRR. Contractul, în valoare de 1,6 miliarde lei fără TVA, a fost semnat la sfârșitul anului 2022 și prevede 6 luni de proiectare și 36 de luni de execuție. În ciuda acestor termene strânse, există îndoieli cu privire la capacitatea de a respecta aceste jaloane.
Monitorizarea Continuă a Progresului
Asociația Pro Infrastructura continuă să monitorizeze progresul lucrărilor, cu planuri de a filma și lotul 2, Aghireșu-Poieni, în viitorul apropiat. Aceste vizite implică costuri semnificative și necesită sprijinul publicului. Susținătorii pot contribui la eforturile de monitorizare independentă a marilor șantiere de infrastructură de transport prin intermediul platformei Patreon.
Sursa: Oradea În Direct