ABA Crișuri: Investiție majoră în infrastructura cicloturistică
Administrația Bazinală de Apă Crișuri (ABA Crișuri) se pregătește să implementeze unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură cicloturistică din România. Cu o lungime totală de 191,325 kilometri, pistele de biciclete vor fi construite pe digurile de apărare împotriva inundațiilor, consolidând astfel malurile râurilor și oferind multiple beneficii comunității locale.
Proiectul, finanțat în mare parte din fonduri europene, a fost aprobat de Guvernul României și este împărțit în cinci loturi distincte. Acestea vor acoperi râurile Ier, Barcău, Crișul Repede, Canal Colector și Crișul Negru, conectând localități din județele Bihor, Satu Mare și Arad. Investiția totală se ridică la 79.491.844,3 lei, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor de execuție este 4 februarie 2025.
Detalii despre traseele cicloturistice
Primul lot va acoperi malul stâng al râului Ier, pe sectorul Andrid-Ianca, cu o lungime de 52,71 kilometri. Acesta va conecta localitățile Santău și Pir din județul Satu Mare cu Sălacea, Tarcea, Cherechiu, Săcueni și Diosig din județul Bihor.
Al doilea lot va include o pistă de 43 de kilometri pe digul de pe malul drept al râului Barcău și pe valea Înot, între Marghita și frontiera cu Ungaria. Traseul va trece prin localitățile Marghita, Abrămuț, Chișlaz, Sâniob, Sălard, Roșiori și Tămășeu.
Al treilea și al patrulea lot vor fi construite pe râul Crișul Repede, însumând 60,88 kilometri. Pe malul drept, pista va lega Oradea de frontiera cu Ungaria, trecând prin Sântandrei, Borș, Girișu de Criș și Toboliu. Pe malul stâng, traseul va include sectorul pod Tărian – Dig mal drept Canal Colector și confluența cu Valea Culișer, traversând localitățile Girișu de Criș, Toboliu, Sânnicolau Român, Cefa, Mădăras și Salonta.
Ultimul lot, cu o lungime de 34,735 kilometri, va fi construit pe malul drept al Canalului Colector și râului Crișul Negru, conectând localitățile Salonta, Ciumeghiu, Avram Iancu, Mișca și Zerind.
Beneficii și specificații tehnice
Pistele vor avea o lățime cuprinsă între 2 și 2,4 metri și vor fi acoperite cu un strat de 10 cm de macadam, asigurând astfel o suprafață durabilă și sigură pentru cicliști. În zonele unde râurile se intersectează cu afluenții, vor fi construite pasarele pentru a menține continuitatea traseelor.
Directorul ABA Crișuri, Pásztor Sándor, a subliniat importanța acestui proiect, menționând că, pe lângă beneficiile recreative, infrastructura va îmbunătăți accesul pe coronamentul digurilor în caz de intervenții la inundații. De asemenea, proiectul se aliniază standardelor europene, fiind inspirat de rețeaua EuroVelo.
Un pas înainte pentru turismul și siguranța locală
Acest proiect reprezintă o inițiativă semnificativă în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta C11 – Turism și cultură. Prin reabilitarea coronamentului digurilor și crearea infrastructurii cicloturistice, ABA Crișuri demonstrează un angajament ferm față de dezvoltarea durabilă și siguranța comunităților locale.