Teste de rezistență la viaductul din Băile Felix
În data de 15 ianuarie 2025, au fost demarate testele de rezistență la viaductul construit peste DN 76, situat la ieșirea din Băile Felix, parte a Lotului 1 al Inelului Metropolitan. Aceste teste sunt esențiale pentru a evalua stabilitatea structurii înainte de recepția finală a lucrărilor. Senzorii montați de-a lungul viaductului au permis monitorizarea comportamentului structural în condiții de trafic.
Prima etapă a testelor a implicat staționarea a patru camioane, fiecare cântărind 38 de tone, în diferite puncte ale viaductului. Ulterior, s-a trecut la testele dinamice, în care camioanele au rulat cu viteze de 30 și 50 km/h. Aceste proceduri sunt standard pentru a garanta siguranța și durabilitatea construcției.
Progresul lucrărilor pe Lotul 1 și Lotul 2
Traficul pe Lotul 1, care leagă Nojorid de Băile Felix (Cordău), a fost deschis în luna noiembrie 2024, cu opt luni înainte de termenul stabilit. Cu toate acestea, circulația pe viaduct va fi permisă doar după finalizarea Lotului 2, care conectează Băile Felix de Oșorhei. Lotul 1 a fost realizat de asocierea formată din S.C. ASFAMIXT S.R.L., S.C. OPR ASFALT S.R.L. și S.C. DACIA FABER S.R.L., valoarea contractului fiind de 104.339.114,6 lei, cu TVA inclus.
Lucrările la Lotul 2, cu o lungime de 8 kilometri, sunt executate de firma PORR Construct și au ajuns la un stadiu de 67%. Finalizarea acestui segment este estimată pentru primăvara anului 2025. Traseul Lotului 2 ocolește localitățile Băile 1 Mai și Cheriu, conectându-se cu centura Oșorhei. Valoarea contractului pentru acest lot este de 97.209.165,59 lei, cu TVA inclus.
Importanța viaductelor și a Inelului Metropolitan
Viaductele de la Băile Felix (Lot 1) și Betfia (Lot 2) reprezintă cele mai spectaculoase și complexe porțiuni ale Inelului Metropolitan. Acest proiect, cu o lungime totală de 17 kilometri și o bandă pe fiecare sens de circulație, este vital pentru fluidizarea traficului și dezvoltarea economică a zonei metropolitane. Finanțarea lucrărilor este asigurată prin Programul Anghel Saligny, din bugetul de stat, cu sprijinul Consiliului Județean Bihor și al Primăriei Oradea.
Pentru realizarea acestui proiect, Consiliul Județean Bihor a colaborat cu Primăria Municipiului Oradea și primăriile comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid. Inelul Metropolitan promite să devină un punct de referință pentru infrastructura rutieră din regiune, contribuind semnificativ la creșterea calității vieții locuitorilor.