Centura Beiuș: Un proiect de infrastructură monumental în prag de finalizare
Într-o lume în care progresele tehnologice și dezvoltarea infrastructurii sunt adesea lăudate, există și o față mai întunecată a medaliei. În Bihor, un proiect de infrastructură de proporții, Centura Beiuș, se apropie de finalizare. Cu un stadiu fizic de execuție de aproximativ 90%, acesta este cel mai complex proiect de infrastructură derulat de Consiliul Județean Bihor. Dar oare acest proiect va aduce doar beneficii sau va avea și impacte negative?
Un proiect așteptat cu nerăbdare
Centura Beiuș a fost așteptată de Țara Beiușului și de toți bihorenii de o bună perioadă de timp. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu CNAIR și primăriile din zonă, în special cu Primăria Beiuș. Lucrările importante sunt executate, constructorii au început turnarea stratului de uzură pe mai multe porțiuni, montează stâlpii de iluminat și parapetele în zonele cu viaducte. Dar oare aceste lucrări vor aduce doar beneficii sau vor avea și impacte negative?
Beneficii și potențiale dezavantaje
Pentru Beiuș și întreaga regiune de peste 100 de mii de locuitori, acest proiect de infrastructură este cel mai mare și așteptat, având în vedere traficul intens din oraș. Principalul avantaj va fi reducerea traficului greu din Municipiul Beiuș, care creează disconfort și poluare. De asemenea, proiectul va crește siguranța rutieră, având în vedere numărul mare de elevi din oraș. Este și avantajul creșterii economice, centura facilitând accesul la viitorul parc industrial. Dar oare aceste beneficii vor fi suficiente pentru a compensa potențialele dezavantaje?
Complexitatea lucrării
Centura Beiuș are o lungime totală de 9,3 kilometri, lucrările fiind împărțite în două etape. Complexitatea lucrării este determinată de relieful care a impus construirea a 2 viaducte (de 800 și 700 de metri), a 3 pasaje supraterane (lungime totală: 230 metri) și a 2 poduri (lungime totală: 28 metri). Dar oare această complexitate va aduce doar beneficii sau va avea și impacte negative?
Strategia Consiliului Județean Bihor
Vicepreședintele Mircea Mălan a subliniat că proiectul Centurii Beiuș face parte dintr-o strategie a Consiliului Județean Bihor pentru dezvoltarea întregii zone. Împreună cu Primăria Beiuș au și alte proiecte, precum platforma pentru depozitarea deșeurilor mari, pusă deja în funcțiune, parcul industrial și un aquapark. Aceste invesitții sunt integrate și dezvoltate în colaborare cu primăria. Dar oare această strategie va aduce doar beneficii sau va avea și impacte negative?
Finanțarea proiectului
Lucrările la primele două tronsoane sunt executate de: Etapa I: Drum Asfalt (Lider), Ilgaz Insaat Ticaret Anonim Sirketi, Obras Publicas y Regadios, OPR Asfalt (valoare contract: 269.464.711,29 lei, fără TVA) și Etapa II: Drum Asfalt (Lider) și Ile Viorel Construct (valoare contract: 15.589.851,59 lei, fără TVA). Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional de Infrastructură Mare 2014 – 2020, și din bugetul Consiliului Județean Bihor. Dar oare această finanțare va aduce doar beneficii sau va avea și impacte negative?
Sursa: Oradea În Direct