Uvertura Abu Hassan de Carl Maria von Weber
Uvertura Abu Hassan de Carl Maria von Weber (1786 – 1826) este introducerea unei drame muzicale germane cu dialoguri vorbite, inspirat din colecția de povești orientale 1001 de nopți. Uvertura se interpretează și azi. Tânărul Weber avea deja 24 ani, era la început de carieră (zece ani mai târziu avea să compună celebrul Freischütz), ajunsese deja la München, după ce la 17 ani a preluat funcția de director a Operei din Breslau, iar la 21 de ani fusese secretarul ducelui general Eugen von Württenberg. Dar München este locul în care tânărului compozitor îi cresc aripi, după întâlnirea cu clarinetistul Heinrich Joseph Baermann, pentru care a compus câteva dintre cele mai frumoase lucrări clasice dedicate clarinetului. Tot în München, împreună cu alți șase compozitori, pune bazele Uniunii Armonice, prin care voiau să susțină și să promoveze muzica bună, și desigur să se susțină reciproc prin critici și recenzii.
Concertul nr. 5 pentru vioară și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart
Concertul nr. 5 pentru vioară și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) este probabil cel mai îndrăgit și interpretat dintre cele cinci concerte dedicate de acesta viorii. Mozart însuși a cântat la vioară, dar nu este sigur dacă a cântat atât de bine, încât să își poată interpreta propriile concerte. Indiferent însă pentru cine le-a scris, concertele sale dedicate viorii sunt repere pentru orice violonist. Concertul nr. 5 este un mănunchi de energie, în care optimismul și luminozitatea se împletesc cu o doză de melancolie, oferindu-i solistului posibilitatea să își demonstreze virtuozitatea, iar ascultătorilor să își întinerească sufletul.
Suita din baletul Belkis, Regina di Saba de Ottorino Respighi
În cea de a doua parte a serii orchestra orădeană va interpreta Suita din baletul Belkis, Regina di Saba de Ottorino Respighi (1879 -1936). Suita este din păcate foarte rar interpretată, având nevoie de un aparat orchestral impresionant și o armată de percuționiști. Este o lucrare târzie a compozitorului italian (compusă în 1931), în care dă dovada măiestriei sale în orchestrație și a inventivității melodice.
Rapsodia Marea Neagră de compozitorul și dirijorul Bujor Hoinic (1950-)
De asemenea surpriză va fi ultima piesă a serii Rapsodia Marea Neagră de compozitorul și dirijorul Bujor Hoinic (1950-) stabilit încă din 1984 în Turcia. Lucrarea va fi interpretată în primă audiție la Oradea. Dirijorul Vladimir Lungu este cunoscut publicului orădean încă de la începuturile carierei sale muzicale la începuturile anilor 2000, fiind apreciat pentru expresivitatea și meticulozitatea cu care lucrează. Și violonistul Tolga Kulak revine la Oradea. Violonistul turc a impresionat de fiecare dată publicul orădean și a colaborat bine cu colegii săi din orchestra orădeană.
Sursa: Oradea Indirect