Contractul pentru proiectul de mobilitate urbană din Oradea a fost semnat
Într-o lume în care progresul tehnologic și dezvoltarea urbană par să fie într-o cursă nesfârșită, Municipiul Oradea și Agenția de Dezvoltare Regională Nord – Vest au semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Coridorul de mobilitate urbană Magheru – Republicii, Etapa 2, și achiziția a 10 autobuze electrice”. Cu toate acestea, nu putem să nu ne întrebăm: este acesta un pas înainte sau unul înapoi?
Detalii despre proiectul de mobilitate urbană
Proiectul tehnic al coridorului de mobilitate, care include pasajul de la Magazinul Crișul, este finalizat, iar procedura de licitație a execuției lucrărilor a fost demarată. Termenul de execuție este de 22 de luni de la ordinul de începere al lucrărilor, cu o estimare a începerii lucrărilor în anul 2025. Cu toate acestea, trebuie să ne întrebăm dacă acest termen este realist sau doar o promisiune deșartă.
Valoarea proiectului și obiectivele sale
Proiectul „Coridorul de mobilitate urbană Magheru – Republicii, Etapa 2, și achiziția a 10 autobuze electrice” are o valoare totală de 146.248.646,85 lei, din care valoarea nerambursabilă este de 85.153.115,91 lei. Obiectivul de investiții vizează zona cuprinsă între Magazinul Crișul (din dreptul Parcului Petőfi) și Gara Oradea. Însă, în ciuda acestei sume impresionante, nu putem să nu ne întrebăm dacă aceste fonduri vor fi utilizate în mod eficient și responsabil.
Reamenajarea zonei din fața Gării Oradea
Proiectul prevede reamenajarea zonei din fața Gării Oradea, prin crearea unei piațete publice deasupra pasajului subteran rutier, crearea unei zone intermodale în Piața București (nod între următoarele tipuri de transport: feroviar, tramvaie, autobuze regionale, autobuze OTL, taxi). Însă, în ciuda acestor planuri ambițioase, nu putem să nu ne întrebăm dacă acestea vor fi realizate într-un mod care să respecte patrimoniul istoric și cultural al zonei.
Autobuzele electrice: o soluție pentru viitor?
Cele 10 autobuze electrice de 12 metri lungime, care vor fi finanțate în cadrul acestui contract de finanțare, fac parte dintr-un lot de 30 de autobuze electrice. Acestea vor fi primele autobuze electrice nepoluante care vor intra în dotarea OTL. Însă, în ciuda acestui pas înainte în direcția unui transport mai ecologic, nu putem să nu ne întrebăm dacă aceste autobuze vor fi suficiente pentru a face față cererii crescânde de transport public din Oradea.
Sursa: Oradea În Direct