20 de ani de 112 în România: peste 300 de milioane de apeluri și o evoluție semnificativă
De 20 de ani 112 este numărul unic pentru urgenţe din România, timp în care au fost preluate peste 300 de milioane de apeluri de către operatorii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS). Operaţionalizat în 2004, Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă (SNUAU) s-a dovedit o modalitate simplă, eficientă şi rapidă pentru alertarea serviciilor de urgenţă. Acum două decenii, 112 a înlocuit numerele 955, 961 şi 981 la care puteau fi apelate în mod individual agenţiile specializate de intervenţie, contribuind la gestionarea eficientă, coordonată şi colaborativă a situaţiilor de pericol din întreaga ţară şi la salvarea de vieţi.
Eficiență și adaptabilitate: 112 în era tehnologiei și a noilor cerințe operaționale
Sistemul 112 a ţintit permanent noile tehnologii, standarde şi practici tehnico-operaţionale care ajută la salvarea de vieţi, inclusiv utilizând metode avansate de localizare și devenind, astfel, un model de bună practică pentru serviciile de urgenţă din alte state europene. În anul 2023, operatorii STS ai Serviciului de urgenţă 112 au preluat 10.489.979 de apeluri, din care 53,82% au reprezentat urgenţe.
Importanța cooperării interinstituționale și a abordării profesionale în gestionarea urgențelor
Cele mai multe dintre cazurile de urgenţă de competenţa Serviciului 112, recepţionate în cele 12 luni ale anului trecut, au fost transferate către Ambulanţă. Distribuţia, care include şi celelalte agenţii de intervenţie implicate în gestionarea acestor cazuri, este următoarea: Ambulanţă – 49,29%, Poliţie – 24,01%, ISU-SMURD – 18,76%, Jandarmerie – 5,85%, alte agenţii – 2,10%.
Provocările unei utilizări responsabile a serviciului de urgență și impactul apelanților abuzivi
Este esențial ca populația să conștientizeze că orice apel la 112 care nu este o urgență înseamnă secunde prețioase care se pierd în defavoarea tratării unor urgențe reale, adică pentru a asigura imediat sprijinul pentru cei aflați în nevoie. Un grad ridicat de utilizare corectă a serviciului de urgenţă se înregistrează în regiunea Bucureşti-Ilfov, însă județul Gorj înregistrează cel mai ridicat procent de apeluri care nu reprezintă o urgență, urmat de judeţele Covasna și Argeș.
Eforturi de îmbunătățire continuă și apreciere pentru operatorii 112
În fiecare an, pe 11 februarie, marcăm Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112, un moment dedicat conștientizării importanței acestui serviciu vital pentru siguranța publică. Este un prilej de recunoaștere a eforturilor permanente depuse de operatorii STS și de toate agențiile de intervenție implicate în gestionarea situațiilor de urgență din România.
Sursa: Oradea În Direct