Programul Concertului lui Valentin Șerban și Mihai Diaconescu
Programul celor doi muzicieni a fost divers, atât din punct de vedere stilistic, cât și emoțional. Ei au interpretat Sonata nr. 9 în La major, op. 47 (celebra Sonată Kreutzer) de Ludwig van Beethoven (1770 – 1827), Vals Sentimental de Piotr Ilici Ceaikovski (1840 – 1893), Cântec învățat de la mama mea de Antonin Dvorak (1841 – 1904), Cântec de dragoste de Josef Suk (1874 – 1935) și Le Boeuf sur le toit (Boul pe acoperiș) de Darius Milhaud (1892 – 1974).
Atmosfera concertului
Față de concertele de cameră obișnuite, cei doi tineri s-au întors la ideea inițială a concertului de cameră, un concert în spațiu restrâns, intim, cu public restrâns. O bună parte a publicului a luat loc pe scenă, iar ceilalți în sală. Concertul de cameră cu public foarte numeros în săli mari (cum este azi), a apărut abia în a doua jumătate a secolului al XIX la inițiativa Clarei și a lui Robert Schumann, care voiau să își promoveze muzica, noi lucrări, noi compozitori, dar și să câștige bani pentru a-și întreține familia când Clara nu era în turnee europene.
Muzicienii și interpretarea
Valentin Șerban și Mihai Diaconescu au creat un univers sonor și emoțional neobișnuit, luând fiecare spectator din stresul cotidian, obligându-l să se distanțeze de rutina de care s-a despărțit la poarta filarmonicii și să privească viața și realitatea de la o anumită distanță, să își sorteze emoțiile și valorile, să ia decizii.
Sonata Kreutzer este o piatră de încercare pentru muzicieni, iar Valentin Șerban și Mihai Diaconescu au interpretat-o cu energie, sensibilitate, cu virtuozitate, cu bucuria de împărtăși o asemenea capodoperă nu doar între ei, ci și cu publicul adunat în jur. Miniaturile camerale de Ceaikovski, Dvorak și Suk (lucrări interpretate de violoniști deseori ca bis la finalul unui concert) au oferit publicului momente asemănătoare cu atingerile îngerilor, momente de gingășie și efemeritate pe care ascultătorul le păstrează încă multă vreme în suflet.
Iar după aceste pasteluri muzicale, Le Boeuf sur le toit de Milhaud, interpretată pentru a șasea oară în România, o lucrare mult mai scurtă decât lucrarea beethoveniană, dar în care arta europeană se contopește cu cea brazialiană, umorul este debordant, creativitatea sparge granițe, iar virtuozitatea se joacă cu ironia.
Calitățile muzicienilor
Valentin Șerban (n. 1990, în Craiova) este câștigătorul secțiunii vioară a Festivalului Internațional George Enescu 2020/2021, absolvent al Universității Transilvania din Brașov și al Universității de Muzică și Arta Spectacolului din Graz. Mihai Diaconescu (n. 1991, în Craiova), absolvent al Academiei de Muzică Gheorghe Dima și al Academiei Sibelius din Helsinky, este între timp cadru didactic al Academiei clujene.
Sursa: Oradea In Direct