Decizia Ministerului Finanțelor și ANAF: Amânarea Aplicării Sancțiunilor pentru Netransmiterea Coordonatelor GPS în Sistemul e-Transport
Într-o mișcare care pare să fie un răspuns la presiunile mediului de afaceri, Ministerul Finanțelor și ANAF au anunțat că prevederile art. 13^1 lit. d) și e) din OUG nr. 41/2022, care se referă la netransmiterea coordonatelor GPS în sistemul e-Transport, nu vor fi aplicate până la 1 ianuarie 2025. Această decizie a fost luată în urma consultărilor cu operatorii economici, care au solicitat mai mult timp pentru a-și adapta și testa sistemele interne în conformitate cu cerințele RO e-Transport.
Tranziția la Sistemul RO e-Transport: Un Proces Lin și Eficient?
În ciuda optimismului afișat de Ministerul Finanțelor și ANAF, există îngrijorări legate de posibilele dificultăți pe care operatorii economici le-ar putea întâmpina în procesul de tranziție la sistemul RO e-Transport. În teorie, această tranziție ar trebui să fie lină și eficientă, însă în practică, operatorii economici ar putea fi nevoiți să suporte costuri suplimentare și să se confrunte cu provocări tehnice în încercarea de a se conforma cerințelor legale.
Monitorizarea Transporturilor de Bunuri: Un Pas Înainte în Lupta Împotriva Fraudei Fiscale?
Sistemul RO e-Transport, care preia date din sistemele de poziționare GPS, este prezentat ca un instrument esențial pentru monitorizarea transporturilor de bunuri. În acest context, autovehiculele de transport marfă trebuie să fie dotate cu sisteme de poziționare GPS sau cu un dispozitiv de tip telefon mobil care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit. În plus, operatorii de transport rutier au obligația să asigure transferul datelor de poziționare a vehiculului de transport pe toată durata traseului de transport al bunurilor monitorizate prin RO e-Transport.
Sistemul RO e-Transport: Un Instrument de Combatere a Fraudei Fiscale sau un Mecanism de Supraveghere?
În timp ce Ministerul Finanțelor și ANAF susțin că Sistemul RO e-Transport va contribui la creșterea capacității administrative de combatere a fraudei fiscale și la reducerea GAP-ului de TVA, există temeri că acest sistem ar putea fi folosit ca un mecanism de supraveghere a operatorilor economici. În acest sens, este esențial ca autoritățile să asigure transparența și să respecte drepturile operatorilor economici în procesul de implementare și utilizare a sistemului RO e-Transport.
Sursa: Oradea În Direct